Sections
Accueil UNamur > Agenda > Impact of an animation organized around the ICT professions on the perception of computer sciences among students aged between 10 and 18 years old based in the city of Namur
événement

Impact of an animation organized around the ICT professions on the perception of computer sciences among students aged between 10 and 18 years old based in the city of Namur

Défense de mémoire de Monsieur Issam Farssi

Catégorie : mémoire
Date : 30/08/2022 14:00 - 30/08/2022 16:00
Lieu : Salle académique - Faculté d'informatique
Orateur(s) : I. Farssi
Organisateur(s) : Benjamine Lurquin

 

Abstract

This study shows the impact that an activity organized around ICT professions can have on the perception on ICT related-professions among students aged between 10 and 18 years old based in the city of Namur. Indeed research has shown that it’s in this age range that they’re the most influenced about their career path. Many factors like stereotypes, family influence and more discourage, give a negative and false vision on how it is to work in ICT areas. The activity consisted in presenting selected ICT related-professions which are less known to pre-university students to make them discovering these professions. The study design used to capture the activity impact on the participants was the pre-post one, a specific questionnaire has been distributed to students before and after the activity. The result from this study was positive, participants could learn new professions from ICT sector which didn’t match with their perception on them based on negative influences.

Keywords: ICT; Gender gap; STEM; Europe; Computer sciences

Résumé

Cette étude montre l’impact qu’une activité organisée autour de métiers de l’informatique peut avoir sur la perception des métier de l’informatique parmi les étudiants âgés entre 10 et 18 ans basés dans la ville de Namur. En effet les recherches ont montré que c’est dans cette tranche d’âge que les jeunes sont les plus influencés à propos de leur plan de carrière. Plusieurs facteurs tels que les stéréotypes, l’influence de la famille et plus encore, les découragent et leurs donnent une vision négative et fausse sur comment c’est de travailler dans le milieu de l’informatique. L’activité consistait à présenter des métiers de l’informatique sélectionnés qui sont moins connus aux étudiants d’écoles secondaires et primaires afin de les faire découvrir ces métiers. Le design d’étude appliqué pour capturer l’impact de l’activité sur les participants est celui du pré/post test, un questionnaire spécifique a été distribué aux étudiants avant et après l’activité. Les résultats de cette étude étaient positifs, les participants ont pu apprendre de nouvelles professions du domaine de l’informatique qui ne matchaient pas la perception qu’ils se faisaient des métiers de ce domaines basés sur des influences négatives.

Mots-clés: TIC ; écart entre les sexe; STEM; Europe; Informatique

 

Télecharger : vCal